W książce
Współczesna psychoanaliza brytyjska czołowi
przedstawiciele tego kierunku wyjaśniają, czym jest psychoanaliza, w
jaki sposób się rozwijała, prezentując także społeczny i
intelektualny kontekst, w jakim należy rozpatrywać jej koncepcje. Książka
powstała w oparciu o wykłady wygłaszane w Brytyjskim Towarzystwie
Psychoanalitycznym. Teksty te w przystępny i interesujący sposób
omawiają takie zagadnienia jak: perwersje
seksualne, trauma
i możliwość powrotu do równowagi, fantazja
i rzeczywistość, interpretacje
i przeniesienie, dwa
spojrzenia na kompleks Edypa, identyfikacja
projekcyjna, pozycje:
paranoidalno-schizoidalna i depresyjna, symbolizm
i sny. Doświadczenie
kliniczne i superwizorskie autorów sprawia, że z niezwykłą
precyzją objaśniają skomplikowane i często błędnie rozumiane pojęcia,
ilustrując wykorzystanie teorii psychoanalitycznej w praktyce
licznymi przykładami klinicznymi.
Spis treści Część I -
Podstawowe pojęcia i ból psychiczny 1. Obrony,
Catia Galatariotou 2. Pozycja
paranoidalno-schizoidalna, Betty Joseph 3. Pozycja
depresyjna, Priscilla Roth 4. Zawiść
i jej związki z poczuciem winy oraz identyfikacją projekcyjną, Kate
Barrows Część II –
Symbolizacja 5.
Sprzyjające środowisko, Jennifer Johns 6.
Tworzenie symbolu i budowanie świata wewnętrznego, Giovanna Rita
Di Ceglie 7.
Ewolucja teorii marzeń sennych, Susan Budd Część III
- Seksualność i kształtowanie się poczucia tożsamości 8.
Tożsamość płciowa i rzeczywistość, M. Egle Laufer 9.
Kobiecość, Dana Birksted-Breen 10.
Kompleks Edypa, Michael Feldman 11.
Kopleks Edypa II, Gregorio Kohon Część IV -
Pacjent i analityk 12.
Przeniesienie i przeciwprzeniesienie. Podejście historyczne, Margret
Tonnesmann 13.
Identyfikacja projekcyjna, Priscilla Roth 14. Dwa
podejścia do interpretacji oraz związki między nimi, David Riley Część V -
Ekstremalne stany psychiczne 15.
Perwersja - sadyzm i przetrwanie, Don Campbell 16. Trauma
i możliwość powrotu do równowagi, Caroline Garland O
autorach Kate
Barrows – psychoanalityk szkoleniowy Brytyjskiego
Towarzystwa Psychoanalitycznego i psychoterapeutka dzieci (szkolenie
odbyła w Tavistock Clinic). Pisze artykuły i wygłasza wykłady
poświęcone rozmaitym zagadnieniom klinicznym i literackim. Mieszka i
pracuje w Bristolu. Dana
Birksted-Breen – psychoanalityk szkoleniowy Brytyjskiego
Towarzystwa Psychoanalitycznego. Obecnie jest redaktorem naczelnym
serii wydawniczej New Library of Psychoanalysis. Napisała
między innymi: The Birth of a First
Child: Towards an Understanding of Femininity (Tavistock,
1975); Talking with Mothers (Jill
Norman, 1981 i Free Association Books, 1989); The
Gender Conundrum: Contemporary Psychoanalytic Perspectives on
Femininity and Masculinity (Routledge,
New Library of Psychoanalysis, 1993). Za artykuł Phallus,
Penis and Mental Space uzyskała w 1995 międzynarodową
nagrodę
(International Journal of Psychoanalysis, 1996:77, 4). Wykłada
i uczy w wielu krajach oraz prowadzi prywatną praktykę w Londynie. Susan
Budd jest członkiem Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego,
prowadzi prywatną praktykę w Londynie i Oxfordzie. Jest członkiem
kolegiów redakcyjnych czasopism International Journal of
Psychoanalysis i British Journal of Psychotherapy oraz
komitetu zarządzającego Muzeum Freuda. Przez wiele lat pełniła
funkcję zewnętrznego konsultanta programu szkoleniowego TCPP
(Training in Contemporary Psychoanalytic Psychotherapy) w Birmingham.
Z wykształcenia jest socjologiem i historykiem. Don
Campbell – psychoanalityk szkoleniowy (w obszarze pracy z
dziećmi, młodzieżą i dorosłymi) Brytyjskiego Towarzystwa
Psychoanalitycznego oraz jego byłym prezesem. W przeszłości był też
kierownikiem Portman Clinic. Pisał o takich zjawiskach i problemach
jak: przemoc, samobójstwo, nadużycia seksualne, fetyszyzm i
okres dojrzewania. Obecnie pełni funkcję sekretarza generalnego
Międzynarodowego Stowarzyszenia Psychoanalitycznego (International
Psychoanalytical Asscociation). Giovanna
Rita Di Ceglie – psychoanalityk i psychiatra. Należy do
Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego, prowadzi prywatną
praktykę w południowym Londynie. Michael
Feldman ukończył studia psychologiczne i medyczne w Londynie, a
następnie odbył podyplomowe szkolenie psychiatryczne w Instytucie
Psychiatrii w szpitalu Maudsley, gdzie pracował następnie jako
konsultant na oddziale psychoterapii. Od roku 1998 prowadzi
pełnoetatową praktykę psychoanalityczną. Jest psychoanalitykiem
szkoleniowym i superwizorem Brytyjskiego Towarzystwa
Psychoanalitycznego, prowadzi także szkolenia kliniczne w Europie.
Wspólnie z Elizabeth Bott Spillius redagował tom prac Betty
Joseph, opublikował wiele artykułów poświęconych technice
psychoanalitycznej. Catia
Galatariotou jest członkiem stowarzyszonym Brytyjskiego
Towarzystwa Psychoanalitycznego. Pracowała jako adwokat, studiowała
także historię sztuki i literaturę angielską, napisała pracę
doktorską poświęconą historii kultury bizantyjskiej. Obecnie pracuje
jako historyk, prowadzi też prywatną praktykę psychoanalityczną w
Londynie. Caroline
Garland początkowo studiowała literaturę angielską w Cambridge,
następnie podjęła studia psychologiczne a z czasem również
szkolenie psychoanalityczne. Obecnie prowadzi prywatną praktykę,
pracuje także w Tavistock Clinic na oddziale terapii dorosłych.
Prowadzi tam wykłady, szkolenia i pracę kliniczną
Jennifer
Johns zanim została psychoanalitykiem, pracowała jako lekarz
rodzinny i zawsze interesowały ją kwestie związków między
ciałem i umysłem, a także rozwój psychiczny. W trakcie
szkolenia psychoanalitycznego przez krótki czas korzystała z
superwizji Donalda Winnicotta (doświadczenie to przerwała śmierć
Winnicotta). Prowadzi prywatną praktykę psychoanalityczną i uczy
psychoterapii, zarówno prywatnie jak i w szpitalu University
College w Londynie. Obecnie jest przewodniczącą Winnicott Trust,
organizacji odpowiedzialnej za publikację prac Winnicotta. Wspólnie
z Rayem Shepherdem i Helen Taylor Robinson redagowała Thinking
About Children (Karnac Books, 1996), ostatniego tomu wcześniej
niepublikowanych prac Winnicotta. Betty
Joseph jest honorowym członkiem i psychoanalitykiem szkoleniowym
Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Prowadzi praktykę
prywatną w Londynie, pracuje z dorosłymi i z dziećmi. Zbiór
jej artykułów zatytułowany Psychic Equilibrum and Psychic
Change został opublikowany w 1989 (Routledge). W roku 1995
otrzymała w Nowym Jorku nagrodę Mary S. Sigourney. Gregorio
Kohon – psychoanalityk szkoleniowy Brytyjskiego Towarzystwa
Psychoanalitycznego. W roku 1988, wspólnie z Valli Shaio
Kohon, założył Brisbane Centre for Psychoanalytic Studies, którym
kierował do roku 1994. Jest redaktorem książek:
The British School of Psychoanalysis –
The Independent Tradition (1986) oraz
The Dead Mother – The Work of
André Green (1999). W
roku 1999 Karnac opublikował jego książkę No Lost Certainties to
be Recovered. Kohon wydał także trzy tomy wierszy po hiszpańsku,
a powieść Papagayo Rojo, Pata del Palo (Libros del Zorzal,
2003) znalazła się w finale konkursu o nagrodę Fernando Lara w roku
2001. M. Eglé
Laufer jest członkiem i psychoanalitykiem szkoleniowym
Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego, konsultantem i
członkiem-założycielem Brent Adolescent Centre. Wspólnie z
Mosesem Lauferem napisała książkę Adolescent Development and
Developmental Breakdown, a także wspólnie z nim redagowała
Developmental Breakdown and Psychoanalytic Treatment in
Adolescence. David
Riley – członek Brytyjskiego Towarzystwa
Psychoanalitycznego. Ukończył kurs psychoterapii dorosłych w
Tavistock Clinic. Prowadzi prywatną praktykę psychoanalityczną w
Londynie. Wcześniej pracował jako psycholog kliniczny, a następnie w
niepełnym wymiarze godzin jako psychoterapeuta w państwowej służbie
zdrowia, był też honorowym konsultantem zarządu London Clinic of
Psychoanalysis. Priscilla
Roth – psychoanalityk szkoleniowy i superwizor Brytyjskiego
Towarzystwa Psychoanalitycznego. Do roku 2002 była głównym
psychoterapeutą dzieci i młodzieży w Tavistock Clinic. Prowadzi
działalność szkoleniową w Wielkiej Brytanii i za granicą,
opublikowała wiele artykułów poświęconych psychoanalizie.
Obecnie prowadzi prywatną praktykę psychoanalityczną w Londynie. Richard
Rusbridger – psychoanalityk szkoleniowy i analityk
dziecięcy Brytyjskiego Towarzystwa Psychoanalitycznego. Prowadzi
prywatną praktykę psychoanalityczną w Londynie. Szkolenie w
psychoterapii dzieci odbył w Tavistock Clinic. Jest członkiem Sekcji
Edukacyjnej International Journal of Psychoanalysis oraz rady
doradczej serii wydawniczej New Library of Psychoanalysis. Margret
Tonnesmann jest członkiem stowarzyszonym Brytyjskiego Towarzystwa
Psychoanalitycznego oraz Brytyjskiego Stowarzyszenia
Psychoterapeutów. Od lat uczy i prowadzi superwizje dla
psychoanalityków i psychoterapeutów. Jest autorką
artykułów poświęconych różnym zagadnieniom, szczególnie
brytyjskiej grupie Niezależnych, a także redaktorką książki About
Children and Children No Longer. Fragment z Wprowadzenia
„Funkcjonują
dwa przesądy na temat psychoanalityków: że w żadnej sprawie
nie mogą dojść do porozumienia, oraz że są absolutnie monolityczni i
niewzruszeni, trzymają się swoich przekonań tak, jakby były to
dogmaty religijne. Przesądy te często są artykułowane, gdy dyskutuje
się status psychoanalizy. Czytelnicy, którzy nigdy nie
uczestniczyli w wykładach Brytyjskiego Towarzystwa
Psychoanalitycznego, mogą dzięki lekturze tej książki zorientować
się, co angielscy psychoanalitycy myślą o najważniejszych tematach
ich dziedziny i jak stosują teorię w praktyce. Czytelnik zaskoczony –
podobnie jak zaskakująca dla uczestników seminariów
bywa różnorodność myślenia analityków – tym jak
wiele rozmaitych punktów widzenia omawiamy, może zadać sobie
pytania: Czy psychoanaliza jest nauką? Jeżeli nie, to czy to znaczy,
że jest religią? Zatrzymamy się teraz nad pytaniem, czym jest wiedza
psychoanalityczna i jak jest ona przekazywana. Freud
początkowo miał nadzieję, że psychoanaliza zostanie uznana za naukę.
Gdy spojrzymy na stosowane przez niego terminy i analogie, dojdziemy
do wniosku, że myślał o stworzeniu nauki na wzór fizyki lub
chemii. Miał nadzieję, że odkrycia w dziedzinie neuroanatomii
potwierdzą lub zastąpią stworzony przez niego model umysłu.
Jednocześnie zdawał sobie sprawę, że praktyka psychoanalizy polegała
na czymś zupełnie innym: dwoje ludzi rozmawia ze sobą, jeden próbuje
zrozumieć drugiego. Dostrzegł, że pojawiły się pytania dotyczące
subiektywności: użycia języka, relacji społecznych i kluczowego
znaczenia takich pojęć jak „dojrzały”, „męski”,
„kobiecy”, a także emocjonalnej reakcji na drugą osobę.
Zrozumiał, że historie pacjentów można traktować jako rodzaj
narracji. Innymi słowy w pismach Freuda znajdujemy poparcie dla
nieomal każdego podejścia – pozytywistycznego,
relatywistycznego, fenomenologicznego, strukturalistycznego,
monistycznego i tym podobnych. Zwolennicy i krytycy Freuda są mniej
pluralistyczni. Typowy
zabieg polega na tym, że definiuje się tylko jedną formę wiedzy jako
prawomocną, a następnie twierdzi się, że psychoanaliza mieści się w
kryteriach tej definicji albo nie. Dla niektórych filozofów
nauki psychoanaliza, aby była wiarygodna, musi być czymś na kształt
„twardej” nauki. Strukturaliści oczekują, że będzie
zajmować się przede wszystkim językiem i sposobem jego używania.
Lekarze chcą, by psychoanaliza przyjęła medyczny model diagnozowania
i leczenia oparty na teoriach etiologii chorób i wspierany
przez model podwójnie ślepych badań. Interesujący wydaje się
fakt, że gdy okazuje się, iż psychoanaliza nie spełnia wymaganych
kryteriów, zazwyczaj jest odrzucana jako „religia”.
Religia w naszych czasach stała się rodzajem kosza, do którego
wrzuca się zbiór wiedzy nie uznawanej przez świeckich
intelektualistów. Większość psychoanalityków, podobnie
jak Freud nie jest religijna, zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że
zajmujemy się tym, co nieznane i irracjonalne, pomijane, a przede
wszystkim tymi częściami nas samych, które straciliśmy,
ponieważ nie chcemy ich znać. W obrębie psychoanalizy występują różne
punkty widzenia. Pojawia się pytanie, jak przyswajać te punkty
widzenia, pamiętając jednocześnie, że powodzenie naszej pracy
klinicznej determinuję rozmaite ważne kryteria; że możemy się mylić;
że istnieje coś takiego, jak perspektywa psychoanalityczna i że
istnieją odmienne perspektywy. Doskonałe omówienie tych
zagadnień oraz obronę pluralizmu, nie będącego kompletnym
relatywizmem, znaleźć można u Hamilton (1996; rozdział 2). Jak można
w takich okolicznościach zdefiniować zawód psychoanalityka?
Owocne podejście, podobnie jak w historii nauki, nie polega na
pytaniu o to, czy działania psychoanalityka spełniają kryteria
określone przez kogoś jako „naukowe”, ale raczej na
dociekaniu, w jaki sposób ktoś, kto nazywa sam siebie
naukowcem, uczy się swojej dziedziny. W jaki sposób uczy się
zadawać sam sobie właściwe pytania i jak szuka odpowiedzi? (Ravetz,
1971). W rozdziałach tej książki Czytelnik może dowiedzieć się, w
jaki sposób niektórzy brytyjscy psychoanalitycy szukają
odpowiedzi na te pytania: patrzą na fakty kliniczne i wracają do
tekstów ważnych poprzedników, by zinterpretować te
fakty, a jednocześnie zdają sobie sprawę, że pojęcia, których
nas uczono i na których opieramy nasze obserwacje kliniczne,
mogą ulegać zniekształceniom i wypaczać się.” Susan Budd
i Richard Rusbridger
Podstawowe zagadnienia
Essential Themes and Topics
Przekład: Danuta Golec, Lech Kalita
Stron: 313
Oprawa twarda
ISBN: 978-83-62651-63-4
Cena: 75 zł (71,43zł +5%VAT)